Mikor kötelező az osztályozó vizsga?
Gyakran merül fel a kérdés, hogy mikor kell és mikor lehet a tartós beteg tanuló számára kötelező az osztályozó vizsga, ha nem vesz részt az iskolai oktatáson.
Milyen szabályok vonatkoznak a tartós beteg gyerekekre?
Nézzük meg milyen eljárásrend alkalmazandó a 2020/2021. tanévben a köznevelési intézményekben a járványügyi készenlét idején. Hiszen a köznevelésben tanuló gyermekek és a munkájukat végző pedagógusok esetében különösen fontos a koronavírus elleni védekezés minél hatékonyabb megszervezése. Az oktatási hivatal honlapján megjelent protokoll 8. pontja ismerteti a tanulói hiányzások kérdéskörét.
- TANULÓI HIÁNYZÁSOK KEZELÉSE
8.1 Annak a tanulónak az iskolai hiányzását, aki a vírusfertőzés szempontjából veszélyeztetett csoportba tartozik tartós betegsége (például szív-érrendszeri megbetegedések, légzőszervi megbetegedések,
rosszindulatú daganatos megbetegedések, máj- és vesebetegségek) vagy például immunszupprimált állapota miatt, erről orvosi igazolással rendelkezik, és azt bemutatja, esetleges hiányzását igazolt hiányzásnak kell tekinteni. Igazolt hiányzásnak tekintendő továbbá, ha a gyermek, a tanuló hatósági karanténba kerül a részére előírt karantén időszakára.
8.2 Ezen időszakban a tanuló az otthona elhagyása nélkül, a pedagógusokkal egyeztetett kapcsolattartási és számonkérési forma mellett részt vehet az oktatásban.
8.3 A gyermek, a tanuló távolmaradásával kapcsolatos valamennyi szabály a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendeletben foglaltak szerint érvényes, azok betartása szerint szükséges eljárni.
Ez alapján az 1-es típusú diabéteszes gyerekek kérhetik távolmaradásukat a nappali tagozatos oktatás alól. Ennek feltétele, hogy tartós betegségükről szóló igazolást bemutatják az intézménynek és egyeztetik a pedagógusokkal a kapcsolattartási és számonkérési módokat. Erre sok iskolában pl. a Kréta rendszeren vagy classroom-os felületen keresztül van mód.
Mikor lehet valakit osztályozó vizsga letételére kötelezni?
Sokan sajnos nem ismerik vagy legalábbis nem alkalmazzák pontosan az osztályozó vizsga jogszerű kiírására vonatkozó szabályokat. Erről ír részletesen a blogján Petróczi Gábor, a kazincbarcikai Szalézi Szent Ferenc Gimnázium igazgatója. Nézzük meg pontosan, hogyan szólnak az erre vonatkozó rendelkezések, és járjuk körül a leggyakoribb tipikus problémákat!
A 20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet hatályos rendelkezései az alábbiak:
51. § (7) Ha a tanulónak – az ideiglenes vendégtanulói jogviszony időtartamának kivételével – egy tanítási évben az igazolt és igazolatlan mulasztása együttesen
a) az Nkt. 5. § (1) bekezdés b)-c) pontjában meghatározott pedagógiai szakaszban a kétszázötven tanítási órát,
b) az Nkt. 5. § (1) bekezdés d) pontjában meghatározott iskolai nevelés-oktatás szakképesítés megszerzésére felkészítő szakaszában az elméleti tanítási órák húsz százalékát,
e) alapfokú művészeti iskolában a tanítási órák egyharmadát,
f) egy adott tantárgyból a tanítási órák harminc százalékát meghaladja, és emiatt a tanuló teljesítménye tanítási év közben nem volt érdemjeggyel értékelhető, a tanítási év végén nem minősíthető, kivéve, ha a nevelőtestület engedélyezi, hogy osztályozóvizsgát tegyen.
(8) A nevelőtestület a (7) bekezdésben foglaltak alapján az osztályozóvizsga letételét akkor tagadhatja meg, ha a tanuló igazolatlan mulasztásainak száma meghaladja a húsz tanórai foglalkozást, és az iskola eleget tett a (3) bekezdésben meghatározott értesítési kötelezettségének. Ha a tanuló teljesítménye a tanítási év végén nem minősíthető, tanulmányait évfolyamismétléssel folytathatja. Ha a tanuló mulasztásainak száma már az első félév végére meghaladja a meghatározott mértéket, és emiatt teljesítménye érdemjeggyel nem volt minősíthető, félévkor osztályozóvizsgát kell tennie.
Ennek a szabálynak az alkalmazását sokan elvétik!
Csak a 250 órára vagy a tanítási órák 30%-ára vonatkozó feltételt olvassák el, valamint a (7) bekezdés utolsó félmondatát: „… a tanítási év végén nem minősíthető, kivéve, ha a nevelőtestület engedélyezi, hogy osztályozóvizsgát tegyen.”
A tanuló osztályozó vizsga letételére kötelezésének azonban van itt egy másik, egyáltalán nem kevésbé fontos kitétele: „… és emiatt a tanuló teljesítménye a tanítási év közben nem volt érdemjeggyel értékelhető,…”
A két említett feltételnek tehát együttesen kell teljesülnie ahhoz, hogy a tanulót ne a tanítási év közben szerzett osztályzatok alapján értékelje az iskola, hanem osztályozó vizsgát írjon elő számára.
Ha tehát
- egy tanuló hiányzása egy bizonyos tantárgyból a tanév folyamán meghaladta a tanítási órák 30%-át
- DE ennek ellenére a tanulónak van elegendő osztályzata,
akkor szabálytalan az az eljárás, hogy az adott tantárgyból a tanuló minősítését osztályozó vizsgán állapítsa meg az iskola.
Ha a sokat hiányzó tanuló akár minden tantárgyból meghaladta a tantárgy óraszámának 30%-át, de ennek ellenére minden tantárgyból van elegendő osztályzata, akkor a minősítését minden tantárgyból a tanítási évben szerzett osztályzatai alapján kell megállapítani, és teljesen jogszerűtlen eljárás őt osztályozó vizsgára küldeni.
Összefoglalva még egyszer a Tudásbázis Kréta programjából, tehát:
A 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 51.§ (7)-(8) alapján, ha a mulasztások mértéke egy tanítási évben (igazolt és igazolatlan együtt)
- az alapfokú nevelés-oktatás és a középfokú nevelés-oktatás szakaszában meghaladja a 250 órát,
- vagy az iskolai nevelés-oktatás szakképesítés megszerzésére felkészítő szakaszában az elméleti tanítási órák 20%-át,
- vagy az alapfokú művészeti iskolában a tanítási órák egyharmadát,
- vagy egy adott tantárgy esetén a tanítási órák 30%-át, akkor:
- Amennyiben a tanulónak van elég érdemjegye, a szaktanár lezárhatja.
- Ha nincs, a nevelőtestület dönti el, hogy tehet-e osztályozó vizsgát és ennek alapján kerül megállapításra az év végi értékelése.
- Ha nem tehet osztályozó vizsgát (ilyen döntés feltétele, hogy a tanuló igazolatlan mulasztásainak száma meghaladja a 20 tanórai foglalkozást és az iskola eleget tett a 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 51.§ (3) bekezdésben meghatározott értesítési kötelezettségének), akkor tanulmányait évfolyamismétléssel folytathatja.
Hány jegy szükséges az elegendő osztályozáshoz?
A köznevelési intézményeket a köznevelési törvény 54. § (1) bekezdése kötelezi a tanulók rendszeres osztályozására. Az iskolák a pedagógiai programjában határozzák meg azt, hogy félévenként az egyes tantárgyakból hány osztályzatot kell adni a tanulónak.
A kazincbarcikai iskolában bevett gyakorlat például a következő: „Iskolánkban minden tanulónak minden tanult tantárgyából félévenként legalább a tantárgy heti óraszáma + 1 osztályzattal, de minimum három osztályzattal kell rendelkeznie.” Ha tehát az iskola és a szülő vagy a tanuló között vita alakul ki arról, hogy a tanuló számára adott osztályzatok száma elegendő-e a tanuló félévi vagy év végi minősítéséhez, akkor a pedagógiai programban feltehetőleg szereplő szabályozás alapján kell eldönteni a kérdést.
Forrás: Tudásbázis, Oktatás.hu, Petróczi Gábor